Vystrčené růžky

26. června 2012 v 9:20
Stačí drobná úprava (možná ne tak úplně drobná) úprava počítačového kódu a bum - e-mail, který si člověk nastavil ve svém FB profilu zmizí - místo původního e-mailu se ukazuje pouze adresa ve formě přezdívka@facebook.com. Facebook rozhodl.


Je jen opravdu drobná ukázka toho, jak velmi snadná se manipulace ve virtuálním světě. FB je největší sociální síť a začíná se chovat poněkud mocensky. Rozhodnutí, že všichni uživatelé by měli primárně používat e-mail hostovaný opět FB, je dramatický krok. Rozhodnutí provést tuto změnu bez souhlasu majitelů účtů, pak zavání poněkud neosvíceným absolutismem.

Co bude důsledkem této akce? Odejdou uživatelé hromadně na protest proti tomuto činu? Neodejdou. Chvíli budou rozhořčení, řada z nich si změní nastavení, chvilku se bude hudrovat a život půjde dál. Je pravděpodobné, že velká skupina lidí nastavení zpátky nezmění, možná opravdu hodně z nich na FB mail přejde. Tipuju si, že počet uživatelů FB mail bude po této akci a hodne vyšší, než kdyby to byla zaléžitost dobrovolná.

Kombinace psychologie a informační technologie je velmi mocná. Obchodní potenciál obrovský. Za co jsou uživatelé ochotni utrácet peníze u naprosto pochybných firem si člověk může počíst u Protivné Blondýny. Není holt všem shůry dáno. S tím FB bezpochyby počítá.

Informace jsou obrovský obchod - a kombinace toho, co na sebe uživatelé napráskají veřejně s tím, co si řeknou soukromě - to se pak dají dělat věci. Samozřejmě FB nebude žádné soukromé maily zveřejňovat, ale možností, co s takovými daty dělat, když už je člověk na tom serveru má, je hodně. Obchodní zájmy už dávno ovládly reálný svět. A FB potřebuje investorům dokázat, že nedávné IPO nebylo totální fiasko. Uživatelé mu v tom jistě pomohou.

A kdo si myslí, že jsem paranoidní, ať se zamyslí - jestli by před měsícem na otázku "změnil by FB jen tak bez dovolení uživatelům e-mailovou adresu?" odpověděl "ano".
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 KS KS | 26. června 2012 v 13:14 | Reagovat

Kimmy, teď jsem na to koukala a já to mám pořád stejný, žádná změna...., navíc Mně tedy chodí facebookové zprávy rovnou do spamu, takže pokud si je chtějí nechat, alespoň nebudu mít bordel v počítači...:-)a až mne naštvou, tak prostě odejdu, nemám s tím absolutně žádný problém, ale je fakt, že jsem statisticky bezvýznamný vzorek...

2 Kimmy Kimmy | 26. června 2012 v 13:21 | Reagovat

KS - já FB nemám, tak to nemůžu ověřit, ale nějak nemám důvod té zprávě nevěřit - viděla jsem to na různých webovkách a to oficiální prohlášení asi taky není vydané pro nic za nic.

Chytří uživatelé se nenechají do tohohle vtáhnout a odejdou, když pohár přeteče. ALe jaksi není každý chytrý a mám dojem, že spousta lidí to prostě vezme, jak to je, protože nebudou chtít opustit komunitu, která jim třeba dává sebevědomí nebo pocit důležitosti. A tam FB vyhraje. Kolik % takových lidí je se neodvážím odhadnout.

3 Evropanka Evropanka | Web | 26. června 2012 v 13:46 | Reagovat

No já bych to vůbec nehrotila. K Facebooku přistupuju jako k nepříteli a podle toho mu svěřuji i svá data, tj. nic. Nemám tam žádné osobní fotky, nepíšu statusy, resp. tak výjimečně, jednou dvakrát do roka, že z toho se žádné moje nákupní preference zjistit nedají :-) Jsem tam ze dvou důvodů: a) je tam každý (hledání kontaktů) a teď je možnost odběrů i lidí, kteří nejsou přáteli (fičurka podobná tomu, jak fungují kruhy na G+) b) občas tam nechám odkaz na článek. A to, že se změnily e-maily v uživ. profilech, je sice nepříjemný zásah do soukromých dat, ale opět, mám svůj e-mail a na tenhle jim kašlu, používat ho nebudu. Nejsem asi typický uživatel, ale myslím, že se zdravým rozumem a opatrností je FB stále použitelný nástroj.

4 ratka ratka | 26. června 2012 v 14:33 | Reagovat

3. nápodobně, držím se zpátky a snažím se být neviditelná.

5 Kimmy Kimmy | 26. června 2012 v 14:47 | Reagovat

tak tak - ten zdravý rozum, to je základ...

jen kdyby byl v té populaci rozšířenější :)

Ale to jsem ráda, že tu mám takové rozumné čtenáře - přesně to jsem chtěla.

6 KS KS | 26. června 2012 v 15:01 | Reagovat

Takže ověřeno, je to jen nafouknutá mediální bublina, pokud někdo ty maily dostávat chce, může si to prostě překliknout,ale jak píšu, není o co stát....podle mne by byl FB proti sobě, protože pak už by tyhle maily nikdo nečetl.
Ale znovu opakuji, je to jen nafouknuté....

7 KS KS | 26. června 2012 v 15:33 | Reagovat

[6]:tak změnili to sami nebo ne? Protože nejde o to, že to jde snadno překliknout, ale ten zásah do soukromí.

8 KS KS | 26. června 2012 v 15:35 | Reagovat

No nezměnili, jen tam přidali tu možnost posílat to sám sobě rovnou na FB

9 Evropanka Evropanka | 26. června 2012 v 15:57 | Reagovat

No, bublina... Nevím o mnoha seriózních firmách, které by si tímto způsobem dovolily zasahovat do uživatelských účtů a svévolně měnit údaje v nich obsažené. To je prostě neskutečná, bezprecedentní drzost - jakkoli z jejich pohledu pochopitelná a jakkoli si uživatelé zas mohou zvolit e-mail dle libosti. Spíše se otevírá prostor pro úvahy, co FB zkusí příště.

10 Kimmy Kimmy | 26. června 2012 v 18:17 | Reagovat

souhlasím s Evropankou - buď jen přidali možnost - nebo změnili prvotní e-mail - pokud platí druhá varianta, je to nehorázná drzost a manipulace.

A přesně ty úvahy, co bude příště, mě napadají taky - a nejen u FB.

11 KS KS | 26. června 2012 v 19:50 | Reagovat

Znovu opakuji, žádný mail nezměnili....To je vše, co bych k tomuto dodala :-)

13 Missorka Missorka | E-mail | Web | 27. června 2012 v 7:43 | Reagovat

Mně ho teda změnili... Nějak nevím, jak se k tomu postavit.

14 Kimmy Kimmy | 27. června 2012 v 8:21 | Reagovat

Děkuji majitelkám FB účtů za informace - mám tendenci věřit několikačetným článkům a přímé informaci od Missorky, že ta změna proběhla.

Ten článek je dobrý.

Překvapuje mě, že ta změna nastala krátce po uvedení IPO, které nedopadlo podle očekávání - zavání mi to trošku zoufalými pokusy rozšířit podnikatelské možnosti - kdoví, co je asi drobným písmem napsáno v podmínkách účtu. FB by se možná dost jednoduše posílaly informace všem uživatelům @facebook.com.

Ale to už je jen čirá, ničím nepodložená spekulace.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama