Mladí a nezaměstnaní

10. července 2012 v 10:36
Mezinárodní organizace práce (ILO) vyzvala na červnové konferenci v Ženevě k urgentní akci na zastavení krize na trhu práce. Žádá politické zásahy a inovativní přístup vlád. To by mě zajímalo, co je asi tak v očích ILO inovativní přístup - zvýšit daně, aby stát mohl vytvářet další příležitosti ve státní správě?

Práce není málo. Málo je firem ochotných za ni platit. A ještě méně je lidí, kteří by se o dobře placenou práci chtěli dělit. Je spousta lidí, kteří pracují dlouhé hodiny - ale místo jednoho člověka, který pracuje 60 hodin týdně, těžko vzniknout dvě místa na 30 hodin týdně. Nechce to ani firma, ani ten člověk, který by pracoval polovinu času za polovinu peněz.

Znám jednu inovativní vládu, která má ve své zemi 2% nezaměstnanost. Není to vláda demokraticky zvolená a je to země, kde nezaměstnaní nedostávají podporu v nezaměstnanosti. Je to země,kde odbory nestávkují a neblokují ekonomiku, protože v zemi odbory nejsou. Je to země, kde si lidé na důchod spoří v osobních účtech, takže rozpočet není zatížen nepříznivým vývojem demografie. A v neposlední řadě je to země. kde není vyjímkou narazit na 70letou paní, jak v McDonalds utírá stoly a uklízí podnosy. Protože kdo nepracuje, ten nejí.

To je cena za zaměstnanost. Nepohodlí, nutnost přijmout práci, která není v teple a pohodlí. Vláda, která si nepotřebuje nahrabat. Vláda, která ví, že sama bude prosperovat jen a pouze pokud bude prosperovat celá země. Národ, který je ochoten žít skromně, který nemá pocit, že na pohodlý život má nárok. Takové země v demokratické Evropě nejsou.

Většina mladých Řeků se současnému ekonomické situaci vůbec nediví. Odmalička vyrůstali v rodinách, které si na ekonomické podmínky neustále stěžovaly. Proto došli k závěru, že současné problémy jsou důsledkem tři desetiletí trvající politické chamtivosti a lhostejnosti a také imigrace. Mladí Řekové mají pravdu. Ale co je jim to platné, když politici nenesou žádnou zodpovědnost za to, kam zemi přivedli. Po nich skutečně potopa.

Zlomit začarovaný kruh politické i firemní chamtivosti půjde těžko. Hlavně proto, že lidi si to pořád odmítají přiznat, pořád hledají problém někde jinde. Volání ILO po zaměstnávání mladých nic neřeší a hlavně - pokud by zafungoval - dosáhne jediného - přesune problém na starší generaci, která má třeba děti. Myslíte, že ti mladí zaměstnaní budou solidárně podporovat ty nezaměstnané padesátníky?

Práce je dost i v ČR - ale nemůže na povrch, protože politici peníze určené na rozvoj konkurenceschopnosti a podporu podnikání rozfrcají kamarádům a odkloní do vlastních kapes. Jediný inovativní přístup, který mě napadá, je zrušit politiky. Ale k tomu se vlády odhodlají jen těžko.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Evropanka Evropanka | Web | 10. července 2012 v 14:54 | Reagovat

Ono se sice říká, že ČR má snad druhý nejmete být v porovnání s Řeckem nebo Španělskem v klidu, ale i tak - v té výši(1600 mld.?) je nesplatitelný. Tohle žití nad poměry je problémem celé Evropy a nezaměstnaní jsou jen jedna část. Podle mě to nemá řešení, a jak píšeš, nějaké tyhlety obskurní pobídky, možná jen navodí iluzi, že se problém podařilo když ne vyřešit, aspoň oddálit. Osobně myslím, že přijde moment, kdy tahle bublina blahobytu praskne, přijde bankrot a z trosek vzejde něco v singapurském duchu. A v modelu "přežij, jak umíš" nebude na inovativní metody podpory zaměstnanosti moc prostoru :-)

2 Kimmy Kimmy | 10. července 2012 v 15:20 | Reagovat

Ano - a dokud si Evropa své žití nad poměry nepřizná, nemá šanci to vyřešit - to, co se děje, je jen odsouvání problému - a čím déle se to odsouvá, tím hůř. Ale Češi pořád spoléhají na ty státní důchody, pořád čekají, že stát to přece musí nějak vyřešit, protože se přece nepůjdou pást.

Otázka je, jestli až to praskne, vzejde něco v SG duchu, což by byl nejlepší možný výsledek  nebo naopak se toho chopí neosvícení a dojde k opravdové dlouhodobé bídě. To už bude každý za své a EU bude pohřbená.

Jediná možná cesta k zaměstnanosti je pomoc dobrým nápadům, skutečné vzdělávání (ne přes kamarády politiků,  tvrdé snížení životního standartu a přísná regulace finančního sektoru. Protože kdyby finanční sektor tolik netlačil na výsledky, firmy by nemusely tolik sekata a mohly by růst pomaleji.

Ochrana zaměstnanců má smysl do určité míry - ale to, co se děje v Evropě - neskutečné odstupné ve Španělsku nebo Portugalsku, řecké rozhazovánía příplatky za včasný příchod do práce - nebo i česká OČR, tříletá rodičovská nebo nemožnost propustit nadbytečné lidi bez 5 platů -  to už je prostě luxus, i když příjemný, který by se špatně ztrácel. A protože máme demokracii, omezovat se nebude. Je to paradox, že lidi zkousnou vyšší daně, ale ne odebrání ochrany. Asi proto, že je pořád víc těch, co chtějí být opečovávání státem než těch, co by raději, aby jim stát nechal, co vydělají a postarali se sami o sebe.

3 ratka ratka | 10. července 2012 v 20:37 | Reagovat

taky jsem moc zvědavá jak to celé dopadne.

4 Evropanka Evropanka | Web | 11. července 2012 v 7:21 | Reagovat

No jo, dokud lidi vyžadují jistoty, tak stát se holt snaží zajistit jim vzdělání i práci, jenomže to neumí a ty pobídky a různé programy jsou hrozně málo efektivní a stejně část těch zdrojů skončí v něčích kapsách. Jak Friedmana moc nemusim, tak jednou prý prohlásil "Dejte státu na starost Saharu a do půl roku bude nedostatek písku." No, a to je ono. Nevěřím státu, že by dokázal efektivně podporovat dobré nápady a skutečné vzdělávání.

5 Kimmy Kimmy | 11. července 2012 v 9:45 | Reagovat

Ratko - myslím, že lidé soběstační na tom každopádně budou podstatně líp, takže jsi na dobré cestě být spokojeným pozorovatelem :-)

Evropanko - upřesnila bych to - stát složený z demokraticky volených politických stran to opravdu nedokáže. Stát vedený osvícenými absolutisty by to dokázal - ale protože je to cesta nepohodlná a vyžadující uskromnění, není možná demokratickou cestou, protože tohle si dobrovolně většina lidí nikdy nevybere.

Všechny ty státní pobídky a programy jsou tvořeny lidmi, kteří s velkou pravděpodobností v soukromém sektoru nikdy moc nepracovali, tak tomu nemůžou rozumět. Lidi ani trhy se totiž nechovají tak, jak je to v příručkách.

6 Evropanka Evropanka | Web | 11. července 2012 v 11:23 | Reagovat

Jo a já osobně ani nepočítám s jinou variantou, než že žádný důchod nebude.

7 ratka ratka | 11. července 2012 v 12:47 | Reagovat

pak se nabízí přirozeně otázka jak vést lidi k tomu aby byli soběstační astát musel zasahovat co nejméně.

vzdělání? sebevědomí? odvaha?

8 Evropanka Evropanka | Web | 11. července 2012 v 12:59 | Reagovat

Desetiprocentní daň a zrušit sociální dávky :-)

9 ratka ratka | 11. července 2012 v 13:22 | Reagovat

8. co vše by se muselo z těch 10 procent pokrýt... ochrana obyvatel (policie, soudy), školství a technický vývoj. Dále bych sem zařadila i zdravotnictví a sociální služby ve smyslu charity. bude na to stačit 10%?

10 Kimmy Kimmy | 11. července 2012 v 13:38 | Reagovat

Myslím, že by 10% - ale pro všechny - stačilo. Dneska hromada lidí daně vůbec neplatí - ne proto, že by se jim vyhýbali, ale proto, že mají hromadu daňových odpisů na manželky a děti - někdo mi kdysi spočítal, že chlap s příjmem do 21 tisíc s dětma a ženou žádné daně neplatí - a často ještě dostane od státu daňový přeplatek. Kdyby opravdu každý poctivě 10% platil - stačilo by to. Ale otázka je sociální pojištění, které je neúnosné.

Kdyby se přestalo plýtvat, zdroje by se našly. Míra korupce je dávno spočítaná. Ale státní sektor utrácí nerozumně - tady je to hezky vysvětlené http://www.finmag.cz/cs/finmag/ekonomika/proc-je-statni-bankrot-nutnou-podminkou-rozumneho-vladnuti/

Důchody a zdravotnictví na osobní účty - vyzkoušený model na to mají právě v SG. Tím by se nároky na charitu značně snížily. Lidé by pak měli extra motivaci pracovat.

Jak ale vést lidi k soběstačnosti demokraticky, to netuším. Ani v Řecku se lidé nedomáhají vlastní zodpovědnosti, ale aby to stát celé nějak vyřešil.

České školství je katastrofa - ale i příležitost - opět výborný článek tady - http://www.finmag.cz/cs/finmag/ekonomika/devadesat-milionu-oktavek-reforma-skolstvi-by-z-ceska-udelala-pohadkove-bohatou-zemi/  - chtěla jsem to rozepsat do samostatného článku, ale kupí se mi jiný materiál, tak aspoň takto.

11 ratka ratka | 11. července 2012 v 13:45 | Reagovat

mě se trochu rozchází teorie a vlastní praxe. nebo lépe řečeno - uvidíme :o)

12 Kimmy Kimmy | 11. července 2012 v 14:43 | Reagovat

Ratko - teorie a praxe se vždycky rozcházejí - proto je nutné umět se dané situaci přizpůsobit a vždy hledat nová řešení - ovšem znalost základů fungování je nezbytná.

Jen moc nerozumím, jakou vlastní praxi máš v oblasti, o které se bavíme - řízení státu :-D

13 ratka ratka | 11. července 2012 v 19:11 | Reagovat

jako uživatel samozřejmě :-D  nikoliv programátor

14 ratka ratka | 11. července 2012 v 21:06 | Reagovat

ta 11 byla reakce na tvůj poslední odkaz Kimmy. nabízela se tam korelace mezi tím jak se člověk učí ve škole a jak je přínosný pro hospodářství. tohle je teorie. v praxi to znám trochu jinak. byla jsem skvělá studentka, jen jedničky maturity a jen jedničky statnice. dvojku jsem dostala po opici když jsem šla zrovna z hospody :-D  no vtipkuju. chcu říct že jako výborná studentka jsem hospodářství nic vyjimečného nepřinesla. v hlavě mraky teorie a samé bláboly. teprve praxe mě naučila a trochu obrousila (omlátila) a sklidnila. Podobně jsou na tom i synové. Nejstarší je mimořádně nadaný a poflakuje se, občas dělá (zrovna teď) nebo si jezdí po světě ale že by byl nějak extra užitečný pro hospodářství ehm nevím. Ten střední byl pěkný flákač, vyrazili ho z maturity, měnili jsme školu i město abychom ho uchránili od kamarádů a ejhle, je pracovitý a snaživý. uživí se vedle studia a má naprosto skvělé nabídky ze všech stran. firmy se o něj perou a je užitečný a přínosný pro hospodářství. teda že by byl nějaký extra student nemůžu říct. ale je praktik. no a ten nejmenší je úplný salámista, totální flákač již teď a domnívám se jak se na nej dívám že ten bude nejšikovnější z nás všech. dokáže použít selský rozum, reaguje správně i v těžkých zátěžových situacích, nehroutí se a netiká jako jsem tikala ja. škola katastrofa. učím se od něj. učí mě žít. :-)

15 Kimmy Kimmy | 11. července 2012 v 22:56 | Reagovat

Ratko, díky za vyjasnění. Já v tom článku nevidím až tak přímou úměru jako ty, pro mě je to spíš zdůraznění toho, že bez kvalitního školství bude populace hloupější a tudíž méně schopná. I my máme v rodině případ odpadlíka ze střední, který se vypracoval na vysokou úrověň a naopak pečlivého studenta, který není nijak výrazný. Ale taky tam máme schopné lidi s kvalitním studiem. Já osobně si myslím, že je větší počet případů úspěšných lidí s kvalitním vzděláním, než počet úspěšných lidí bez kvalitního vzdělání. Ale na případech dvou rodin bych tyhle závěry rozhodně nestavěla.

16 ratka ratka | 12. července 2012 v 6:40 | Reagovat

přesto si myslím že pohled do rodin je ten nejlepší. vzít to kousek po kousku a udělat určitý reprezentačný vzorek.
děti v naprosté většině kopírují rodiče. když rodiče nejsou otevření, zvídaví, odvážní a se smyslem pro nové tak jejich děcka většinou nejsou taky. a školství to nezachrání. školy v česku nejsou nicmoc, ale je to nastavením těch škol. jejich úplným odtržením od praxe. i kdyby se ty decka nabiflovali úplně všecko co je ve škole naučí tak jim je to k ničemu. jejich obě ruce jdou doleva. neumí nic.

17 ratka ratka | 12. července 2012 v 6:50 | Reagovat

Obyčejné srovnání středního učňovského vzdělání vekterém se dítě má naučit odbornost. Jak v rakousku tak v nemecku je duální studium. děcko si musí najít místo a je systematicky v daném oboru prakticky učeno. fima má svoje mistry vycviku a žáci se uči prakticky vše co potřebují aby profesionálně a na úrovni zvládli práci. jsou učeni.dostane výuční list který něco znamená, jena něm i jméno firmy která ho vyučila a to je určitá záruka jeho znalostí. Mistrovský list je již něco úplně extraextra, léta praxe a znalostí. U nás v česku kluka chvíli drtí teorii na učnáku odkud přijde úplně blbý a otrávený a pak ho postaví přímo na dílnu kde na nej nikdo nemá čas a tak je otrávený ještě víc a trvá roky než získá nějakou znalost anebo ji nezíská nikdy a jen tak se potuluje z místa na místo. furt stejne blbý a nic neumí pořádně. pak jde prodávat pojistky :-x

18 Kimmy Kimmy | 12. července 2012 v 9:33 | Reagovat

Ratko - no ale vždyť sis sama odpověděla - přece to nastavení v Rakousku a Německu je taky nastavení vzdělávacího systému. Ale jinak než v ČR.

Já tak úplně nesouhlasím, že děti jsou úplné kopie svých rodičů, i když samozřejmě ty trendy tam jsou. Rodiče mojí matky vzdělání neměli, ale ji ve škole nadchl učitel pro přírodní vědy a tak šla na VŠ. Rozhodně své rodiče nekopírovala. Stejný případ můj otec.

Ale souhlasím, že nastavení škol je špatné - a o tom je podle mně i ten článek. Protože statistiky jasně dokazují, že nejméně nezaměstnaných je mezi těmi nejvzdělanějšími. (zatím) To ale zároveň neznamená, že by každý měl mít vysokou. Ten systém musí být v rovnováze. Vysoké školy musí být náročné, ne jen nějaké odkladiště. Musí být opravdu pro ty nejchytřejší - a pro ty méně chytré ale taky musí být kvalitní vzdělávací systém. A ten v ČR chybí.

19 ratka ratka | 12. července 2012 v 10:31 | Reagovat

to kopírování není míra vzdělání. můj otec pochází znaprosto bídné goralské dědiny a dotáhl to na docenturu. je pořád stejný jako goralové z jeho dědiny ačkoliv intelektuál. a maminka vystudovala ve 40 letech pajdák a byla učitelka zatímco její tatínek živnostník elektrikář a maminka umřela když byla dítě, nevlastní maminka byla generál bez vzdělání a ona kopíruje kombinaci nevlastní maminky generála a hodného tatínka živnostníka. a bzučí a kmitá i když je ji témř 90 :o) nedokáže vystoupit z kolotoče vpečetění a uvolnit se. vytváří stres.
dá se to celkem dobře vysledovat. jaká matka taková Katka. neříkám že je to pravidlo, ale často dcerka vypadá v padesáti i vizáží jako její matka (vtip)

20 ratka ratka | 12. července 2012 v 10:34 | Reagovat

ještě k těm chytrým na VŠ. chytrost může být překážkou pro praktické řešení a jednání s lidmi, teda vyjímečné IQ ve smyslu logického uvažování. ideální je takový lehký nadprůměr kdy je člověk schopen inerakovat, vciťovat se do lidí kterým nabízí řešení a motivovat je.

21 Kimmy Kimmy | 12. července 2012 v 10:56 | Reagovat

V rodině mého muže zas vůbec neplatí, že jaká matka taková Katka... (moje vlastní dcera k tomu také nesměřuje). A právě na příkladech lidí, kteří se díky vzdělání vyšvihli daleko nad úroveň rodičů, to dokazuje. Není to o fyzickém vzhledu.

Extrémní chytrost může být překážkou v praxi. Ale já se pořád dívám na tu většinu populace, ne na nějaké okrajové hodnoty. Bohužel lehký nadprůměr netvoří demokratickou většinu - i když by to asi mnoho vyřešilo. Ale souhlasím, že je to ideál.

Abych se ale vrátila k tématu - kvalitní vzdělávací systém je naprosto klíčový pro budoucnost země. A příklad Finska je velmi dobrý - nejlépe se totiž ilustruje na konkrétních příkladech. O tom, že české školství jde od deseti k pěti, není pochyb.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama