Ženy v politice jako prostředek pro snížení korupce

24. srpna 2012 v 9:43
Větší počet žen v politice a v manažerských funkcích může nastavit slušnější prostředí a snížit korupci. Souhlasím. Stejně tak větší počet poctivých a čestných mužu může nastavit lepší prostředí. Narozdíl od pohlaví není zcela jasná definice poctivého a čestného muže. Počet žen se naproti tomu může nastavit pomocí kvót. Ale kvóty Češi nechtějí - ani muži, ani ženy.


Už mnohokrát jsem se setkala s názorem, že přece schopná žena nepotřebuje kvóty a na manažerskou funkci se dostane sama. Ohledně žen v politice zas lidé rádi argumentují jmény Zubová, Kočí, Peake... jakoby těch mužských příkladů bylo málo.... V podstatě lidé nechtějí nic měnit, nechtějí nic předepisovat, tak nějak doufají, že přece v demokracii se ti schopní lidé sami dostanou do výkonných pozic a tam budou vykonávat svoji práci poctivě. Proto jsme tam, kde jsme. Protože tato představa je směšná. Život takhle nikdy nefungoval a český národ zatím ani zdaleka nedosáhl úrovně skandinávských zemí, kde monarchie přešla poměrně hladkým vývojem k demokracii za zachování morálních standartů nastolených právě monarchy. Skandinávské země nebyly poznamenány válkou ani socialismem - ale to nakonec nebyly příliš ani USA a demokracii tam taky mají jen podle jména. Demokracie je totiž o společnosti, nikoli o volebním systému. Ale asi to nebude úplná náhoda, že v ve Skandinávii je v politice přes 40% žen. V ČR je to okolo 20. V Rusku je to asi 5.

Česká politika je charakteristická svou provázaností a jak je známo, vrána k vráně sedá. Kdo si myslí, že se do politiky dostanou čistí lidé jen proto, že přece mají stejné šance, ten se načeká. A měl by si důkladně přečíst příběh pražského dopravního podniku, aby zjistil, jak se vede těm schopným a poctivým, co to chtějí pročistit. Slavné slogany TOP 09 i ODS se tam naplnily v praxi... (toť ironie). ČR si může hrát na demokracii každý druhý rok - a zanedlouho si to s fanfárami opět zopakujeme - ale realita je taková, že nějakým volebním systémem se do vlády poctiví lidé nedostanou ani náhodou, protože jsou to politické strany, které kandidátky sestavují. Kolik z těch nových zakroužkovaných tváří se za ty dva roky prosadilo? Nevybavuje se mi ani jeden. V nejvyšších pozicích jsou stále stejní ostřílení hráči.

Ženy by zcela jistě v politice dokázaly s kulturou pohnout - a nejen v politice. Mužům se to ale nehodí do krámu a proto budou tuto ideu zesměšňovat. A ženy - z důvodů mně nepochopitelných - s tím velmi často souhlasí. Ženy prostě neumí táhnout za jeden provaz a tím samy ničí budoucnost sobě i svým dětem...

Celkově je to velmi jednoduché - v ČR jsou schopné a poctivé ženy a jsou tu i schopní a poctiví muži. Jsou tu lidé, kteří by zemi dokázali vyčistit. Ale museli by se hledat a museli by se spojit a museli by dostat příležitost - a protože žádné svobodné volby tyto podmínky nenaplní, zůstane jen u teoretizování a v podzimních volbách si zas na demokracii jen zahrajeme a půjdeme domů.



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Evropanka Evropanka | Web | 24. srpna 2012 v 22:01 | Reagovat

V zásadě souhlasím. Více žen by mohlo napomoci větší kultivovanosti veřejného prostoru. Malinko se ale musím ohradit proti onomu "Ženy prostě neumí táhnout za jeden provaz a tím samy ničí budoucnost sobě i svým dětem...". Asi je to proto, že feminismus mě nějak míjí, nemám vůbec potřebu se družit s jinými ženami a něco s nimi budovat. A rozhodně si nemyslím, že bych tím dětem ničila budoucnost! Naopak. Kdyby ženy byly stejně ambiciózní jako muži, hnaly se do vědy, byznysu a politiky, kdo by vychovával děti? Děti mají být s mámou a ne s nějakou otrávenou chůvou, která aby vyžila, hlídá dalších pět. Třeba.
Neříkala bych tomu hadicap, ale muži a ženy nikdy nebudou mít stejné startovní pozice a násilím jim tu čáru rovnat nevede k úspěchu. Ano, kde k tomu společnost sama dospěje, budiž, ale kvóty nee. Píšeš, že ženy neumí táhnout za jeden provaz. No. A jsouc si toho vědomy, ani to nezkoušejí. Nechtějí.
Politika je boj o moc. Nejde jen o to se do ní dostat, ale udržet se v ní a hlavně - uspět. Neumím si představit, že by schopný člověk měl k úspěchu potřebovat pobídky a pozitivní diskrminaci. Stejně tak pro mě není schopný podnikatel někdo, jehož úspěch v byznyse závisí na přidělených dotacích.

2 Kimmy Kimmy | 25. srpna 2012 v 9:31 | Reagovat

Kdyby nebyl feminismus, tak dneska nemáš demokracii, právo volby, vzdělání pro holky a vůbec. To je velká škoda, kolik žen je proti feminismu a je to i důvod, proč je pořád taková nadvláda mužů.

Můj názor je, že se tím dětem ničí budoucnost, protože bez toho, aby ženy držely spolu se ta společnost nezmění. Myslím, že právě ve skandinávských zemích, kde je demokracie asi nejsilnější, je právě feminismus dost silný. Není to ale feminismus ve smyslu těch pitomostí, které hlásá řada můžů - o tom, že  že se nesmí ženě podržet kabát... A je to právě ve Skandinávii, kde už kvóty zavádějí.

Tím, že ženy nechtějí táhnout za jeden provaz nechají muže, ať nastaví svět po svém - a ten svět tak není dobrý - tím ničí budoucnost svým dětem.

Děti mámu potřebují jen část mámina života - nikoli od 20 do 60 mámina věku.

POzitivní diskriminace vytváří příležitosti, které by jinak nenastaly. Kolik velmi schopných lidí černé pleti je dnes v USA - bez určité pozitivní diskriminace by se nikam nedostali.  Prostě některé příležitosti je potřeba uměle vytvořit - jako třeba stipendium na prestižní škole...

A pro mě je podnikatel, který využije dotací na odstartování dobrého podniku, pořád velmi schopný.

3 Evr. Evr. | 25. srpna 2012 v 11:01 | Reagovat

Tak ti nevím. Nepokládám se za odbornici na feminismus, ale mám pocit, že svoji úlohu splnil. Samozřejmě jsem ráda za volební právo, vzdělání a další, dnes už samozřejmé věci. Jen si myslím, že dnešní feministky bojují spíš proto, že je provokativní forma opozice baví, ne proto, že by byla potřeba. Třeba já moc fandím Pussy Riot. Jsou to statečné holky, když se odvážily proti Putinovi a církvi, jež ho otevřeně podporuje, vystoupit přímo v chrámu. Nemůžu říct, že by mě jejich produkce po umělecké stránce nějak nadchla, ale pořád je to zábavnější a barevnější forma politického projevu než většina jiných.
Celkově ale tenhle dívčí feminismus "popadni kytaru a protestuj" moc nechápu. A to ani nemluvím o souložení s kuřetem v supermarketu nebo svléci se donaha a jít motorovkou porazit kříž.

Ženy spolu nechtějí držet za jeden provaz, protože to neumí. Nejde jim to. A jak bys je k tomu chtěla donutit, když ani nevidí důvod, proč by to měly dělat? Vždyť se na ty političky podívej. Zubova, Kočí, Bobošíková, brr. Normální ženská nemá mocenské boje a konflikty ráda a vyhýbá se jim, proto jich je v politice přirozeně málo. A nechci, aby je do ní někdo nutil, byť pozitivní diskriminací. Samozřejmě, že se mě děti nebudou držet sukně do šedesáti, jen vím, kde je teď moje místo a jsem tak spokojená. A feministky ať si trhnou :-)

4 Kimmy Kimmy | 25. srpna 2012 v 11:53 | Reagovat

Já dívčí feminismus ""popadni kytaru a protestuj" taky nechápu - pro mě to ale není feminismus. Přece extrémy jsou všude a prostestující ženské v 19. století byly asi stejně extrémní případy. Snaha se zviditelnit v dnešní době potřebuje extrémy.

To ale neznamená, že feminismus je hotov. Právě proto, že pořád muži vládnou, že pořád je tak malé zastoupení žen ve vládě i ve vedení firem - a ne proto, že ženy nechtějí nebo nemají schopnosti - to je velký mýtus - právě proto feminismus není hotov. Pořád jsou muži a ženy placeni jinak za stejnou práci. Není hotovo.

Politika je mocenský boj právě proto, že je řízena muži a samostatným vývojem se to nezmění.

Pozitivní diskrimace nikoho nenutí - já nerozumím tomu, proč máš pocit, že by šlo o nucení. Ambiciózních žen není málo - na vysokých školách studuje víc žen než mužů, ta místa by se naplnila bez nějakého nucení, bez toho, aby se ženy, které chtějí být doma s dětmi, od nich musely trhat.

Už teď žijeme ve zkorumpované společnosti, kterou celou dobu řídí muži. Kdyby tu byl větší poměr žen ve vládě, aby nebyl na těch několik reprezentantek vyvíjen tlak, že buď se přizpůsobí nebo ať vypadnou - tak dneska ta společnost mohla být úplně někde jinde.

Já pro svoji dceru chci lepší budoucnost - ne tu řízenou muži.

5 Evr. Evr. | 25. srpna 2012 v 12:48 | Reagovat

Ale ty ženy v politice nejsou ne proto, že by nemohly, ale proto, že nechtějí. Práva mají stejná jako muži a kandidovat mohou úplně stejně. Teoreticky jim nic nebrání. Pokud bys je do politiky chtěla protlačit pomocí nějakých kvót, bála bych se, že by se tam dostaly i osoby, které by si jinak ani neškrtly. A já bych radši měla v politice schopného muže, než neschopnou protekční ženu. Protože je prostě fakt, že muži nemají ty překážky v podobě mateřských povinností. To je jejich výhoda - můžou mít tím pádem daleko větší tah na branku.

Ale samozřejmě, neříkám, že feminismus je úplně pasé. Třeba snaha o rovné platy je naprosto legitimní.

Mně by úplně stačilo, kdyby se jakž takž podařilo vymést ten korupční neřád do přijatelných mezí a veřejný sektor zas byl plus mínus transparetní, a byla bych spokojená.

6 Kimmy Kimmy | 25. srpna 2012 v 16:08 | Reagovat

Ano - nechtějí - protože ta politika je prožraná. Aby se politika mohla trochu očistit, je potřeba ženy přilákat a vytvořit příležitosti. Nemyslím si, že ženy v politice nejsou proto, že nechtějí rozvíjet zemi - ale proto, že nechtějí být v tom pánském klubu.

Kandidátka sama o sobě nic nezmůže, protože ženy netáhnou za jeden provaz a když ženy volí muže a muži volí muže, tak je to jasné.

Ty máš pocit, že dnešní politika láká schopné muže???? Proč máš pocit, že kvóty by nutně znamenaly neschopné protekční ženy - to jsou přesně ty škodlivé stereotypy, které by ženy měly rozbíjet, ne je adoptovat jako hotovou věc.

Jsou a byli to muži, kdo ČR do téhle situace dostal. Jsou to převážně muži, kdo právě díky tomu soutěžení, mocenskému pudu a nedostatku empatie z ČR udělali to, co to teď je. Jsou to muži, kdo rozhodují o ženách a o dětech - od utnutí sociálních dávek pro nemocné děti po náhle rušení děcáků a kojeňáků bez pořádné strategie, po katastrofální školství. Proto si já myslím, že ženy jsou v politice potřeba jako sůl, ale souhlasím, že za současných podmínek se tam ženám nechce - jenže podle mně se tam nechce ani schopným mužům. Proto to zůstává v rukou kmotrů. A dokud se ženy nerozhodnou, že jsou ochotny s tím třeba něco dělat, tak to tak zůstane, aspoň co se týče toho ženského zastoupení.

7 Evr. Evr. | 25. srpna 2012 v 17:20 | Reagovat

Ne, politika neláká schopné muže. Láká chcípáky, zelináře, taxikáře a veksláky, kteří si z dotací a fondů udělali bezva kšeftíky pro sebe a svoje kamarády. Jenže skrz kvóty by se tam mohla dostat ještě horší svoloč. Koukej, Pancová, ženy taky umí dělat věci, které jsou nečestné a nesportovní.

Že se ženy sjednotí a vymetou to, je utopie, promiň. A na řeči o ubohých postižených dětech a mužích jako jejich příčině ti prostě neskočím :-)
Vlastně nemyslím, že si nějak odporujeme. Jen je mi proti srsti to sociální inženýrství, plány, aby se ti či oni sjednotili a co by pak měli dělat. Dokud ti lidi sami nebudou chtít, tak s nimi nepohneš. Pokud se mi nechce do politiky, tak to rozhodně není proto, že bych byla proti pánům v menšině. Mně třeba vůbec nevadí s nimi pracovat, dokonce jim dávám přednost, ženský kolektiv mě znervózňuje. A kdybych oproti mužům byla v nějaké výhodě, nebylo by mi to příjemné, už jen proto, že bych si sama připadala neschopně.

8 Kimmy Kimmy | 25. srpna 2012 v 18:21 | Reagovat

ano - a tak to je - současní představitelé mezi sebe pustí jen sobě rovné a žádná demokracie v tom nic nezmění. Ne všechny ženy jsou schopné a poctivé - a stejně tak ne všíchni muži jsou schopní a poctiví.

Jenže - opravdu je prostě dané, že ženy mají jiné schopnosti a že to jsou schopnosti žádoucí.

Nechtěla jsem tě dojmout řečičkami o ubohých postižených dětech - ale faktem je, že vetšina žen by v tomto směru udělala jiná opatření - a zajímalo by mě, jestli s tím názorem nesouhlasíš. Prostě mužům ta empatie chybí, a hlavně muži práce okolo postižených dětí vykonávají málokdy a neumí si to prostě představit.

Já si nemyslím, že kvóty jsou sociální inženýrství. Volební právo žen taky nenastalo tím, že muži nějak přirozeným vývojem dospěli k tomu, že by ženy měly volit. Nebo barevní. Tyhle změny si vyžadují snahu. A pokud ženy tu snahu nemají, tak se nic nezmění. Já bych tu změnu chtěla, ale jediné, co v součastnosti můžu, je snažit se aspoň ženám vysvětlit, proč by tu změnu měly chtít taky.

Myslím, že zásadní problém je v tom, že my ženy nejsme všechny stejné - ano, tebe může znervózňovat ženský kolektiv - mně ne, pokud jsou to ženy inteligentní a bystré. Takové ženy já naopak vyhledávám. Vůči mužům i ženám jsem opatrná, zatím mě pracovně podrazilo víc mužů, než žen. Několik velmi zajímavých žen jsem v posledních 6 měsících poznala a doufám, že se mi podaří s nimi pracovat.

Ale ať už je tvůj osobní postoj jakýkoli - první krok je zbavit se předsudků typu "kvóty znamenají protekční neschopné ženy, které by zabraly místo schopným mužům".

9 Evr. Evr. | 26. srpna 2012 v 9:20 | Reagovat

Ježiš. Ty do toho furt pleteš muže a ženy, ale mě je vcelku jedno, kdo se kam skrz kvóty dostane. Možná jsou případy, kdy mohou být k užitku, ale celkově prostě s sebou nesou riziko, že pomůžou i někomu méně schopnému. Na tom vůbec není nic genderově nekorektního.

Ale zrovna v politice bych byla velmi opatrná. Protože obecně ženy zajímá politika míň než muže, tak pokud máš v členské základně 15% žen a stanovíš kvóty na funkce, jak z nich budeš vybírat, aby to za něco stálo? To je prostě jasné, že stoupne riziko, že se nahoru dostane někdo, kdo na to úplně nemá. To vůbec není genderový problém - podívej na VV, kdo se dostal nahoru. Chceš donutit strany nabírat nové členy 50/50, když ony jsou rády, že vůbec někdo přijde? Jak chceš smysluplně uplatňovat kvóty na Piráty, když mají dvě stě členů?

Já prostě nejsem příliš velký zastánce umělého zvýhodňování, protože podle mě rizika a negativa převažují. A vůbec, podívej, kam vedl celý ten eurounijní dotační moloch. Původně chvályhodný projekt pomoci slabším, který způsobil přímo explozi korupce, a není to jen případ ČR.

Co se těch nemocných dětí týče, jasně, osekávat sociální výdaje nikdy nebude populární, zvlášť když ani není snaha to dělat citlivě. Ale já nejsem ekonom. Pokud by utnutí sociálních dávek vyvážilo, že se ušetřené peníze vlijí do podpory podnikání, a tatínek toho děcka by měl jako živnostník dobré podmínky k podnikání, a tudíž nosil domů dost peněz, brala bych to všema deseti. (Samozřejmě, aby mě někdo nechytal za slovo, maminka by tu možnost měla taky :-p)

To je pěkné, že jsou i ženy inteligentní a bystré, a já ti přeju, ať tě práce s nimi těší.

10 Evr. Evr. | 26. srpna 2012 v 9:23 | Reagovat

A jéje, blondýna perlí :-) Mně!

11 Kimmy Kimmy | 27. srpna 2012 v 12:48 | Reagovat

Já jsem člověk, který když vidí, že systém nefunguje, hledá alternativy. Současný systém nefunguje. Absence kvót pomáhá jen utužit ten pánský klub. Já si myslím, že ten pánský klub je potřeba rozbít za každou cenu - ano, za každou cenu. Horší to být nemůže - já rozhodně dám přednost neschopné ženě před dalším kamarádem, co doplní počty potřebné pro nějakou "většinu" v dozorčí radě.

Kvóty nejsou samospasitelné, protože ženy se taky dají koupit a ženy také podvádějí - ale šance, že nebudou vymýšlet složitá schémata, jak ulít maximum státních peněz, je podle mně velká.

EU dotační moloh je jiný problém - to je problém veřejného a soukromého sektoru a toho, že lidi ve veřejném sektoru nemají žádnou zodpovědnost - tak mohou rozhazovat. Nemyslím si, že to má něco společného s kvótami.

Politika v ČR zajímá ženy méně, protože je to mocenský boj. Nemyslím si, že je to všeobecná charakteristika žen. V komunální politice je žen dost (podle citovaného článku) - jen se buď nedostanou do vyšších pozic nebo se o to ani nesnaží, protože ví, co by je čekalo. Kvóty by ženám otevřely příležitosti - ale hlavně by donutily muže začít přemýšlet jinak - a to je pro mně obrovská výhoda a celkem nutný krok pro jakoukoli změnu.

Ohledně členství v politických stranách - to je velmi jednoduché - strany by se musely SNAŽIT - a opět si myslím, že by jim to jen prospělo... jak Pirátům, tak ODS.

Řešeni pro postižené děti vidíš ty jako žena velmi realisticky. Muži ne - jak vidíš - žádné pozitivní důsledky pro postižené děti změna nepřinesla - je to prostě škrt bez návazných změn. Protože muži to neřeší celkově, ale jen z toho jediného dílčího pohledu, který Drábek vnímá - peníze.

Jenže dokud ženy budou proti ženám, pak ženy prostě nemají šanci. Jak se neustále potvrzuje. I to volební právo si musely ženy vynutit, jinak to prostě nešlo.

A mně hrozně mrzí, že se ženy spojit nechtějí. Že to těm mužům servírují na stříbrném podnose, když si to ti muži vůbec nezaslouží.

12 Evr. Evr. | 28. srpna 2012 v 7:11 | Reagovat

Když se budu držet té hypotetické neschopné ženy, tak pomocí jí rozhodně žádný pánský klub nerozbiješ. Takovou ženu si totiž ti pánové dají mezi chleba k svačině a ve výsledku nebude rozdíl, jestli to byla poddajná clueless paní něbo něčí kamarád. To, že se ženy spojit nechtějí, víš velmi dobře - pamatuju se na BC petice, proto mě překvapuje, že se toho pořád držíš a vidíš cestu v jejich společném postupu. Já proti ženám nic nemám a když jich bude v politice víc, budu jenom ráda. Ale  pokud tedy, jak tvrdíš, hledáš alternativy, můžeš se třeba přidat k iniciativám jako NFPK a postupně bude vyvíjen tlak na to, aby se ten veřejný prostor očistil od největší špíny a ženy se do něj přestaly bát vstoupit. To, si myslím, je přirozenější a reálnější, než čekat, až ženy povstanou a sjednotí se proti mužskému zlořádu ;-)

13 Kimmy Kimmy | 28. srpna 2012 v 13:33 | Reagovat

No vidíš - takže nejhorší možná varianta je, že vše zůstane při starém - a pak je tam ještě ta varianta, že by to mohlo být lepší.

Příklad - ředitel VZP dostal skoro miliónovou odměnu - asi za to, že tak dlouho nechal IZIP běžet... http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=755595 - jediný, kdo se vůči tomu ohradil, byla žena...

Na NFPK můžu leda přispět peníze nebo si dát jejich logo na stránky - jiný způsob, jak se přidat, jsem tam nenašla.

Jen pro upřesnění - nečekám, že ženy povstanou, snažím se jim vysvětlit, proč by se měly přestat hašteřit a místo toho se spojit a zatáhnout za jeden provaz. Je to možná házení hrachu na zeď a na BC už to nedělám, ale na osobním blogu si prostě tu a tam povzdychnu, že by to teda chtělo....

Ale červený hard je pro mě věta "feminismus je hotov" - protože to je prostě pitomost. Hotovo není ani náhodou. Ale v zájmu našich dcer je, aby se to vyvíjelo.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama